Leonardo da Vinci – Bez bariery do kariery…

„Bez bariery do kariery. Dbamy o potencjał intelektualny i doświadczenie zawodowe naszych uczniów.”

„Without barrier to career. We care for intellectual potential and professional experience of our students.”

Technikum Informatyczne w naszym Zespole Szkół realizowało w latach 2012-2014 program „Uczenie się przez całe życie” – Leonardo da Vinci (praktyki zawodowe i staże dla osób uczących się). Uczniowie odbywali miesięczne praktyki zawodowe za granicą:

  • Pierwsza grupa – Marzec 2013 – Hiszpania (Jaen).
  • Druga grupa – Listopad 2013 – Anglia (Londyn)
  • Trzecia grupa – Marzec 2014 – Hiszpania (Sevilla).

O projekcie:

Projekty mobilności polegają na organizowaniu wyjazdów zagranicznych dla uczniów, pracowników, absolwentów i bezrobotnych, a także szkoleniowców. Celem wyjazdów jest szkolenie i zdobywanie praktycznego doświadczenia zawodowego (praktyki i staże zagraniczne) bądź poznawanie ciekawych rozwiązań, metod i praktyk w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego (wymiany doświadczeń). Założeniem projektów tego typu jest połączenie teorii z praktyką, a co za tym idzie – wzmacnianie więzi między światem edukacji i pracy.

Program Europejski Fundusz Społeczny – Program Operacyjny Kapitał Ludzki promuje innowacyjne podejścia do edukacji i doskonalenia zawodowego w taki sposób, aby systemy kształcenia jak najpełniej odpowiadały potrzebom rynku pracy. Program wspiera także mobilność pracowników na europejskim rynku pracy, aby absolwenci i pracownicy zdobywali nowe kwalifikacje w czasie staży i praktyk zawodowych oraz doskonalili swoje umiejętności według nowoczesnych standardów. Niezwykle ważne jest przy tym kształtowanie otwartości i wrażliwości międzykulturowej, nauka języków obcych oraz umiejętności adaptowania się do warunków życia i pracy w różnych krajach europejskich.

Sprawozdanie – Jaen Hiszpania (02.03.2013 – 29.03.2013):

W roku szkolnym 2012/2013 na praktyki zawodowe do Hiszpanii wyjechała grupa 11 uczniów (III i IV klasa). Lista osób, które zakwalifikowały się do wyjazdu w marcu 2013 roku: Bzdun Piotr, Chądzyński Michał, Drab Przemysław, Garbiec Dawid, Grajoszek Zbigniew, Klinkusz Krystian, Mielczarek Adam, Podyma Dawid, Pokorski Rafał, Popiel Konrad, Ranoszek Damian.

02.04.2013 – sobota, ~15:00. Właśnie o tej porze grupa 11 uczniów wraz z opiekunem wyruszyła z warszawskiego lotniska im. Chopina na długo zatrzymaną w pamięci podróż. Wielu z nich nie mogło się jej doczekać, jednak przed samym wylotem ekscytacja mieszała się ze strachem. Na lotnisko dostali się busem specjalnie zamówionym na tą okazję. Odprawa odbyła się bez żadnych problemów. Do Madrytu polecieli przez jedno z największych lotnisk w Europie – Frankfurt. Podróż była bardzo przyjemna. Obyło się bez problemów i mocniejszych turbulencji. Po wylądowaniu w Madrycie około godziny 20:00 konieczna była jeszcze czterogodzinna podróż busem do miejsc zakwaterowania. Pomimo, iż na miejsce uczniowie dotarli późno w nocy, wielu z nich nie mogło zasnąć z wrażenia. Każdy został przydzielony do wcześniej ustalonych rodzin hiszpańskich pojedynczo, bądź w grupach dwu lub czteroosobowych.

Pierwszego dnia, Carlos, pracownik Euromindu zawiózł uczniów do Auli (miejsca lekcji języka hiszpańskiego), gdzie zostały przedstawione główne zasady pobytu oraz plan zajęć na cały miesiąc. Po kilkuminutowej rozmowie o zakwaterowaniu uczestnikom projektu rozdano mapy, według których mieli udać się do swoich domu. Była to ich pierwsza wycieczka po Jaen. Po obiedzie spotkali się wszyscy na Plaza de la Constitucion i rozpoczęli zwiedzanie miasta. Najciekawszą atrakcją turystyczną Jaen okazał się zamek Castillo de Santa Catalina oraz łaźnie arabskie. Blisko Auli znajdował się ogromny, piękny park z mnóstwem fontann, gdzie nagrany został wywiad o pobycie. Najczęstszym miejscem spotkań była galeria El Corte Ingles. Wymarzone miejsce do dyskutowania. Jedynie częste opady deszczu krzyżowały plany szerszego zwiedzania miasta.

Każdy z uczniów został przydzielony do różnych firm oraz na różne stanowiska:

Rafał Pokorski – Pracowałem w małej firmie zajmującej się serwisowaniem sprzętu komputerowego o nazwie ITE Jaen. Do pracy miałem bardzo blisko. Zaledwie 2-3 min. na piechotę. Moim głównym zajęciem była reinstalacja systemu, instalowanie oprogramowania i sterowników oraz wymiana podzespołów w komputerach. Nie zawsze jednak pracowałem tylko w biurze. Często wyjeżdżałem z moim współpracownikiem Danim do pobliskich miast najczęściej w celu naprawy szkolnych komputerów. Jednego dnia wymienialiśmy komputer w miejscowej stacji kolejowej. Pierwszy raz w życiu widziałem jak wygląda praca na stacji kolejowej od środka. Pracowałem od 9 rano do godziny 14. Moja firma liczyła 4 pracowników: szef, sekretarka, Dani i ja.

Zbigniew Grajoszek – Pracowałem w firmie Dynos Informatica zajmującej się sprzedażą i serwisem komputerów oraz telefonów komórkowych. Jest to sieć sklepów w Hiszpani. W sklepie pracują 4 osoby w tym ja. Moje miejsce pracy znajdowało się na zapleczu sklepu, gdzie współpracowałem z drugim praktykantem i naszym szefem Gasparem. Jedno ze stanowisk było przeznaczone dla telefonów komórkowych. Głównie przeprowadzana jest tam aktualizacja systemów Android i odblokowywanie simlocków, ale także serwisu zepsutych telefonów – najczęściej wymienialiśmy wyświetlacze. Na drugim stanowisku zajmowaliśmy się komputerami, konsolami, a także tabletami. Z reguły jest to przygotowanie komputerów do sprzedaży. Często zajmowaliśmy się zepsutymi laptopami, które mają problem z płytą główną. Zaczynałem pracę o 10:00 rano, a kończyłem o 14:00, 5 dni w tygodniu.

Przemysław Drab – Moje praktyki zawodowe odbywały się w hiszpańskiej firmie Dapda.com. Jest to firma zajmująca się tworzeniem stron internetowych dla oficjalnych firm samochodowych, np.: Ford, Seat, Audi, Hyundai, etc. Zaczynałem pracę o 8:45 i kończyłem o 13:45, następnie zaczynała się tzw. siesta. W każdy poniedziałek i czwartek chodziłem także do pracy, w godzinach popołudniowych czyli od 16:00 do 19:00. Moja praca polegała na ściąganiu zdjęć każdego modelu samochodów i kolorów odpowiadających każdemu z nich. Było to całkiem łatwe zadanie, aczkolwiek strasznie czasochłonne. Po ściągnięciu każdego zdjęcia samochodu i odpowiadającego im koloru musiałem edytować je w Photoshopie. Moim zdaniem praktyki zawodowe w Hiszpanii przydadzą mi się w przyszłości. Było to nowe doświadczenie oraz mogłem poznać chociażby podstawy języka hiszpańskiego.

Po 3 tygodniach grupie udzielił się hiszpański styl życia. Wtedy też odbyła się wycieczka do Granady razem z inną grupa polskich uczniów mieszkających w Ubedzie. Zwiedzanie zaczęło się od centrum skąd uczniowie udali się do punktu widokowego, z którego bardzo wyraźnie można było podziwiać piękną panoramę miasta. Na wprost rozciągał się widok na Alhambrę, warowny zespół pałacowy zbudowany w XIII w. Niestety warunki pogodowe nie pozwoliły na odwiedzenie tego obiektu, jednak zwiedzono wiele innych ciekawych zabytków: Katedra Santa María de la Encarnación, Plaza Nueva, Capilla Real, Plaza de Bib – Rambla, Corral del Carbón, Carrera del Darro, Albaycín (Mirador de San Nicolás), calle Elvira. Po zwiedzeniu cała grupa głodnych informatyków ruszyła na kebab. Szczęśliwi (bo najedzeni), po krótkiej nauce jazdy na Segwey-u udali się do autobusu, by potem skierować się do Jaen. Całość grupy wspomina dobrze wyjazd do Grenady i zapewne to miasto każdemu utkwi na długo w pamięci!

Po pracy, w wolne popołudnia uczestnicy projektu mieli dużo czasu dla siebie i spędzali go spotykając się wzajemnie, zwiedzając miasto lub odpoczywając w hiszpańskich domach.

W niedzielę 17 marca 2013 roku odbył się mecz piłki nożnej. Reprezentacja Hiszpanii (studenci Universidad de Jaen) rozgrywali ostatni mecz w tym sezonie. Ich przeciwnikiem była Polska (czyli uczniowie Zespołu Szkół im. Marii Skłodowskiej-Curie w Działoszynie), drużyna która niejednokrotnie już pokazała, że w piłkę grać potrafi. W powietrzu było czuć narastające napięcie i oczekiwanie na zwycięstwo naszych uczniów. Mecz rozpoczął się o 17:00. Niestety ze względu na niesprzyjające warunki atmosferyczne odbył się bez udziału publiczności. Po zaciętym boju spotkanie zakończyło się wynikiem 3:1 dla naszej drużyny. Pomimo narastającego napięcia i ogromnej chęci podwyższenia wyniku musieliśmy przerwać mecz po pierwszej połowie z powodu silnych opadów deszczu. Boisko nie nadawało się do gry. Przypominało w pewnym stopniu stadion narodowy w Warszawie podczas przełożonego meczu eliminacyjnego do mistrzostw świata w Brazylii.

Sprawozdanie – Londyn Anglia (03.11.2013 – 28.11.2013):

Od 3 do 28 listopada grupa 10 uczniów (Łukasz Bociąga, Patryk Domaradzki, Piotr Filipowicz, Marek Hałaczkiewicz, Paweł Misiak, Grzegorz Mordarski, Damian Olejnik, Michał Rychlewski, Mateusz Twardowski, Aleksandra Tymura) kształcących się w zawodzie technik-informatyk odbyła czterotygodniowe praktyki zawodowe w Londynie. Miejsca praktyk, zakwaterowanie i wyżywienie podczas pobytu zorganizowała firma ADC College z Londynu. Praktykanci pracowali w zakładach zajmujących się nie tylko informatyką:

  • KF-Computers and Imaging
  • Bright Sparks
  • Stamford Hill Computers
  • Prontaprint Harrow
  • FCL College
  • Computer Aid International
  • Transcribe – The Print People Moorgate

Do ich obowiązków należało naprawianie i konserwacja sprzętu komputerowego, obsługa programów biurowych, drukowanie dokumentów itp. W pierwszym tygodniu pobytu codziennie po praktykach uczniowie brali udział w zajęciach z języka angielskiego w ADC College z Mrs. Julie. Przez cały pobyt mieszkali u angielskich rodzin.

Sprawozdanie – Sevilla Hiszpania (05.03.2014 – 03.04.2014):

W dniu 5 marca 2014 r. grupa 13 uczniów Technikum Informatycznego i Teleinformatycznego naszej szkoły wyruszyła na miesięczne praktyki zawodowe w Sevilli. Po przyjeździe zmęczeni długą podróżą trafili w objęcia nowych rodzin. Są to bardzo mili i otwarci ludzie, dbający o naszych uczniów najbardziej jak tylko mogą traktując ich jak własne dzieci. Staż zawodowy odbywał się w firmach informatycznych, przeważnie niewielkich, wykonujących usługi w zakresie sprzedaży, obsługi oraz naprawy sprzętu komputerowego i telefonicznego oraz doradztwa fachowego. Firmy te obejmują swym zasięgiem całą Hiszpanię, a jedna z nich ma również swoje przedstawicielstwo w Polsce. Czas wolny spędzali poznając architekturę Mudejar, która jest mieszaniną kultury islamskiej, chrześcijańskiej i żydowskiej oraz przepiękne krajobrazy, życie i kulturę Andaluzji, regionu, w którym mieszkali. 23 marca 2014 r. wspólnie z uczniami z Technikum Elektroniczno-Mechanicznego w Poznaniu udali się na wycieczkę do Cordoby. Pięknym zakończeniem przygody kulturalnej w Sevilli był pokaz w jednym z barów tańca flamenco oraz Tapas Night w restauracji Gambrinus.

Content | Menu | Access panel