TECHNIKUM INFORMATYCZNE
1. Informacje ogólne:
Podczas dwóch lat tj. w klasie II lub III technikum uczniowie odbywają praktykę zawodową, trwającą 4 tygodnie ( 5 dni w tygodniu), czyli 20 dni, ok. 160 godzin. Uczniowie otrzymują dzienniczek praktyk podzielony na kolejne dni, gdzie wpisują opanowywane przez siebie umiejętności. W pierwszym dniu praktyki każdy uczeń zostaje przeszkolony w zakresie przepisów BHP, ten fakt zostaje odnotowany w dzienniczku praktyk. Na końcu dzienniczka w odpowiednim miejscu opiekun praktyk opiniuje ucznia oraz wystawia ocenę końcową.
2. Zakres materiału konieczny do opanowania to:
- Organizacja praktyk zawodowych.
- Przygotowanie stanowiska komputerowego i urządzeń peryferyjnych do pracy.
- Montaż i obsługa lokalnej sieci komputerowej.
- Tworzenie aplikacji internetowych i baz danych oraz ich obsługa.
Łączna liczba godzin 140 – 160
3. Materiał nauczania:
3.1. Organizacja praktyk zawodowych
- znać normy jakości w produkcji komputerów osobistych
- przepisy BHP podczas wykonywania powierzonych zadań zawodowych
- przepisy dotyczące certyfikatu zgodności komputerów osobistych z normami elektromagnetycznymi
- zasady dotyczące ergonomii stanowiska pracy, ochrony środowiska i ochrony przeciwpożarowej
- gospodarka odpadami niebezpiecznymi
- organizacja i wyposażenie stanowiska montażowego i serwisowego
- organizacja pracy przedsiębiorstwa
- zasady odpowiedzialności za swoją pracę
- hierarchia służbowa na określonym stanowisku pracy
- obieg dokumentacji na stanowisku pracy
- tajemnica służbowa
- obszary wykorzystania języka obcego na powierzonym stanowisku pracy.
3.2. Przygotowanie stanowiska komputerowego i urządzeń peryferyjnych do pracy
- symbole graficzne i oznaczenia podzespołów komputerowych
- parametry techniczne podzespołów komputerowych
- dokumentacja techniczna urządzeń techniki komputerowej
- instalacja sterowników urządzeń peryferyjnych
- montaż zestawu komputerowego z podzespołów
- instalacja i konfiguracja urządzeń peryferyjnych
- diagnostyka komputera osobistego
- diagnostyka systemu operacyjnego
- zasady naprawy i konserwacji urządzeń techniki komputerowej-instalacja systemu operacyjnego na stacji roboczej (Windows, Linux)
- aktualizacja systemu operacyjnego
- uruchamianie systemu operacyjnego
- konfiguracja i zarządzanie systemem operacyjnym
- zarządzanie dyskami i partycjami
- obsługa zasobów (foldery, pliki)
- aplikacje systemowe
- instalowanie i usuwanie aplikacji
- rejestr systemu
- programy użytkowe i narzędziowe.
3.3. Montaż i obsługa lokalnej sieci komputerowej
- sieciowe systemy operacyjne Windows Server, Linux, NetWater
- instalacja serwera i konfiguracja serwera
- programy do administracji lokalnymi sieciami komputerowymi
- symulatory programów konfiguracyjnych urządzeń sieciowych
- zasada aktualizowania oprogramowania urządzeń sieciowych
- funkcje zarządzanych przełączników
- rodzaje i sposób obsługi urządzeń telefonii internetowej
- sieci wirtualne
- metody ataków sieciowych
- rodzaje oprogramowania zabezpieczającego zasoby sieciowe
- rodzaje i dobór UPS sieciowego
- archiwizacja zasobów sieciowych
- rodzaje testów i pomiarów pasywnych
- rodzaje testów i pomiarów aktywnych
- urządzenia diagnostyczne
- narzędzia pomiarowe
- konta użytkowników: lokalne i domowe
- grupy użytkowników
- prawa użytkowników.
3.4. Tworzenie aplikacji internetowych i baz danych oraz ich obsługa
- zasada wykonywania aplikacji po stronie klienta i serwera
- systemy zarządzania treścią
- rodzaje technologii i języków programowania właściwych do budowy aplikacji realizujących zadania po stronie klienta i serwera
- współpraca aplikacji z internetową bazą danych
- pobieranie, przekazywanie danych do internetowej bazy danych
- metody uwierzytelniania z wykorzystaniem internetowej bazy danych
- dynamiczne zarządzanie treścią i multimediami
- konfiguracja internetowych baz danych na potrzeby aplikacji internetowych
- testowanie aplikacji internetowych wykonywanych po stronie serwera
- bezpieczeństwo aplikacji wykonywanych po stronie serwera
- konfiguracja serwerów i przeglądarek pod obsługę aplikacji internetowych
- tworzenie, konfiguracja i kontrola bazy danych
- frameworki
- zasady tworzenia witryn internetowych.
4. Środki dydaktyczne:
Edytor WYSIWYG stron internetowych z możliwością edycji hipertekstowego języka znaczników i kaskadowych arkuszy stylów, z możliwością walidacji strony; oprogramowanie do tworzenia grafiki i animacji, obróbki materiałów audio i wideo; oprogramowanie serwera relacyjnej bazy danych z programami narzędziowymi; oprogramowanie umożliwiające tworzenie aplikacji internetowych po stronie serwera i klienta w wybranych językach programowania; podłączenie do sieci lokalnej z dostępem do Internetu; dostęp do serwera umożliwiającego publikację stron www i aplikacji internetowych.
5. Zalecane metody dydaktyczne:
Dominująca metodą kształcenia powinna być metoda praktyczna.
6. Formy organizacyjne:
Zajęcia powinny być prowadzone w formie pracy w grupach i indywidualnie.
7. Propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania efektów kształcenia:
Do oceny osiągnięć edukacyjnych uczących się proponuje się przeprowadzenie testu wielokrotnego wyboru oraz testu praktycznego w trakcie realizacji efektów kształcenia. Ponadto niezbędnym elementem jest zastosowanie przynajmniej jednego projektu. Stosowane przez nauczyciela ocenianie powinno korzystać z zasad występujących w ocenianiu kształtującym, ma bowiem być dla ucznia informacją zwrotną, która pomaga mu się uczyć, informuje o tym, co już potrafi robić dobrze, co ma poprawić i daje wskazówkę jak dalej pracować.
8. Formy indywidualizacji pracy uczniów:
Dostosowanie warunków, środków, metod i form kształcenia do potrzeb i możliwości ucznia. W zakresie organizacji pracy można zastosować instrukcje do zadań, podawanie dodatkowych zaleceń, instrukcji do pracy indywidualnej, udzielanie konsultacji indywidualnych. W pracy grupowej należy zwracać uwagę na taki podział zadań między członków zespołu, by każdy wykonywał tę część zadania, której podoła, jeśli charakter zadania to umożliwia. Uczniom szczególnie zdolnym i posiadającym określone zainteresowania zawodowe należy zaplanować zadania o większym stopniu złożoności, proponować samodzielne poszerzanie wiedzy, studiowanie dodatkowej literatury.
TECHNIKUM BUDOWLANE
1.Informacje ogólne:
Podczas dwóch lat tj. w klasie II lub III technikum uczniowie odbywają praktykę zawodową, trwającą 4 tygodnie (5 dni w tygodniu), czyli 20 dni, ok. 160 godzin. Uczniowie otrzymują dzienniczek praktyk podzielony na kolejne dni, gdzie wpisują opanowywane przez siebie umiejętności. W pierwszym dniu praktyki każdy uczeń zostaje przeszkolony w zakresie przepisów BHP, ten fakt zostaje odnotowany w dzienniczku praktyk. Na końcu dzienniczka w odpowiednim miejscu opiekun praktyk opiniuje ucznia oraz wystawia ocenę końcową. Po odbyciu praktyki dzienniczek praktyk praktykant przekazuje kierownikowi szkolenia praktycznego w szkole.
2. Cele praktyki zawodowej
Umożliwienie uczniom zastosowania i pogłębienia zdobytych wiadomości i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
3. Zakres materiału konieczny do opanowania to:
- Bezpieczeństwo i organizacja pracy podczas wykonywania zadań budowlanych.
- Wykonywanie robót murarskich i tynkarskich
- Organizacja i kontrolowanie robót budowlanych
- Sporządzanie kosztorysów oraz przygotowywanie dokumentacji przetargowej.
Łączna liczba godzin 140 – 160
4. Materiał nauczania:
4.1. Bezpieczeństwo i organizacja pracy podczas wykonywania zadań budowlanych.
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
4.2. Wykonywanie robót murarskich i tynkarskich B.18
- posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi wykonywania zapraw murarskich, tynkarskich i mieszanek betonowych;
- wykonuje obmiar robót związanych z wykonywaniem zapraw murarskich, tynkarskich i mieszanek betonowych i sporządza rozliczenie tych robót;
- posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami wykonania murowanych konstrukcji budowlanych;
- wykonuje murowane ściany, stropy, nadproża, sklepienia, słupy, filary oraz kominy;
4.3. Organizacja i kontrolowanie robót budowlanych B.33
- dobiera sposoby wykonywania robót betoniarskich, zbrojarskich, ciesielskich i murarskich;
- ocenia jakość wykonania robót budowlanych stanu surowego;
- kontroluje przebieg realizacji budowlanych robót wykończeniowych;
- ocenia jakość wykonania budowlanych robót wykończeniowych;
4.4. Sporządzanie kosztorysów oraz przygotowywanie dokumentacji przetargowej OMZ
- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy.
5. Środki dydaktyczne:
Praktyka powinna być realizowana w przedsiębiorstwie z branży budowlanej, które zapewni możliwość realizacji poszczególnych działów.
6. Zalecane metody dydaktyczne:
Wymaga się stosowania aktywizujących metod kształcenia, ze szczególnym uwzględnieniem metody praktycznej i dyskusji dydaktycznej.
7. Formy organizacyjne:
Zajęcia powinny być prowadzone w formie pracy w grupach i indywidualnie.
8. Propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania efektów kształcenia:
Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów powinno odbywać się przez cały czas realizacji programu praktyki zawodowej na podstawie ustalonych kryteriów. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów powinno dostarczyć informacji o zakresie i stopniu realizacji celów określonych w programie przedmiotu. Umiejętności uczniów należy sprawdzać obserwując ich pracę podczas wykonywania określonych zadań zawodowych. Szczególną uwagę należy zwrócić na:
- stosowanie nabytych wiadomości i umiejętności w praktyce,
- przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska,
- organizację stanowiska pracy,
- jakość i ilość wykonanej pracy.
Dokonując oceny pracy uczniów należy zwrócić uwagę na:
- zdyscyplinowanie i punktualność,
- odpowiedzialność za mienie powierzone na czas praktyki zawodowej,
- pracowitość, dokładność i rzetelność w wykonywaniu zadań praktycznych,
- zainteresowanie wykonywaną pracą,
- współpracę w zespole podczas wykonywania określonych zadań zawodowych,
- kulturę osobistą i zawodową.
Każde wykonane przez ucznia zadanie zawodowe powinno być ocenione. W przypadku oceny negatywnej zadanie powinno zostać powtórzone, aż do uzyskania przez ucznia oceny pozytywnej.
Na zakończenie praktyki zawodowej opiekun praktyk powinien wpisać w dzienniczku praktyki opinię o pracy i postępach ucznia oraz ocenę końcową
Do oceny osiągnięć edukacyjnych uczących się proponuje się przeprowadzenie testu wielokrotnego wyboru oraz testu praktycznego w trakcie realizacji efektów kształcenia. Ponadto niezbędnym elementem jest zastosowanie przynajmniej jednego projektu. Stosowane przez nauczyciela ocenianie powinno korzystać z zasad występujących w ocenianiu kształtującym, ma bowiem być dla ucznia informacją zwrotną, która pomaga mu uczyć się, informuje o tym, co już potrafi robić dobrze, co ma poprawić i daje wskazówkę jak dalej pracować.
9. Formy indywidualizacji pracy uczniów:
Dostosowanie warunków, środków, metod i form kształcenia do potrzeb i możliwości ucznia. W zakresie organizacji pracy można zastosować instrukcje do zadań, podawanie dodatkowych zaleceń, instrukcji do pracy indywidualnej, udzielanie konsultacji indywidualnych. W pracy grupowej należy zwracać uwagę na taki podział zadań między członków zespołu, by każdy wykonywał tę część zadania, której podoła, jeśli charakter zadania to umożliwia. Uczniom szczególnie zdolnym i posiadającym określone zainteresowania zawodowe należy zaplanować zadania o większym stopniu złożoności, proponować samodzielne poszerzanie wiedzy, studiowanie dodatkowej literatury.